annasahiti.blogg.se

Blyga flickor får det inte lätt här i livet

Publicerad 2017-08-06 08:00:00 i Allmänt,

Du försvann innan allt det där. Avslaget kaffe, tårta och vackra avskedsord. Vissa saker kanske är bättre osagda. Jag vet inte. Men här är det. Det jag skulle ha sagt till dig på det där avskedet. Din sista dag på jobbet.

Det var en gång en blyg flicka. Fröknarna sa alltid till den blyga flickan att du måste ta för dig mer. Du måste räcka upp handen när någon ställer en fråga till dig. Blyga flickor får det inte lätt här i livet. Så flickan försökte. Men det slutade oftast med att flickan drömde sig bort. När fröken återigen stod och var tråkig framme vid katedern var flickan en pilot i ett flygplan på väg bort över oändligt land.

Att vara en pilot i ett flygplan på väg bort över oändligt land var inte populärt hos fröknarna. Det uttrycktes tydligt på kvartsamtalen. Men den blyga flickan förstod inte. Hon kunde svaren på frökens alla frågor. Det var fröken som inte förstod. Den blyga flickan var en pilot som skrev ner svaren på frökens alla frågor i en bok innan takeoff. Svaren fanns således i en bok i cockpit. Så om fröken bara tittade där, så skulle fröken förstå att den blyga flickan inte var dum.

På alla kvartsamtal hädanefter uttrycktes det tydligt att blyga flickor inte får det lätt här i livet.

Tack för all din hjälp och för att du har tagit dig tid att lyssna på mig. Du har fått mig att inse att jag som lärare måste våga gå in i cockpit och flyga!

 

 

 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela