annasahiti.blogg.se

Chips och en god dipsås

Publicerad 2017-07-27 08:00:00 i Allmänt,

Jag lever mitt liv genom andra. Jag lever mitt liv genom min mobil. Jag vet vad Carolina Gynning äter till frukost. Jag vet hur Paolo Roberto ser ut i kalsonger.

 När börjar min dotter på förskolan igen efter sommarlovet?

Så en dag läser jag om VM i konstsim. Det går visst i Budapest i år. Jag är intresserad av sport, så jag börjar att leta efter resultat. Vem är bäst i världen på konstsim? Allt jag ser är en bild. En bild på kvinnliga rumpor ovan vattenytan.

Jag lever mitt liv genom andra. Jag lever mitt liv genom min tv. Jag vet vad Pernilla Wahlgren har i sin garderob. Jag vet vad de bråkar om i Real housewives of New Jersey.

Så en dag tittar jag på tv. Fan, jag har så svårt att koncentrera mig. Tre gubbar i ett debattprogram. De talar om Sveriges framtid. Vad ska det bli av vårt land? Jag tänker bara på en sak. Godis. Choklad, sega råttor och hallonbåtar.

- Vi måste stänga gränserna.

- Är det ett sådant Sverige du vill ha?

- Sådant? Hur då sådant?

Jag tänker på ostbågar. Chips och på en god dipsås. Kanske ta ett glas vin.

- Sverige ska föregå med gott exempel.

- Alla ska vara välkomna hit.

Nej, fanta är bättre till chips. Vin dricker man till en god köttbit. Om vi skulle ta och grilla imorgon. Nej, jag orkar inte göra rent gallret.

- Hur vill ni då att Sveriges framtid ska se ut?

- Skärp invandringen!

- Alla ska vara välkomna hit!

Tänk smaken av chips, ostbågar och dipsås i munnen. Skölj ner med kall fanta. Avsluta med en bit choklad.

- Alla som kommer hit ska genomgå ett test. Ett slags Sverigequiz. Har ni sett tv- programmet

  Smartare än en femteklassare?

 Jag är sugen på vin. Rött? Vitt? Franskt? Spanskt?

- Så för att bli svensk medborgare ska man alltså tävla i ett svenskt tv- program?

Italienskt. Jag vill ha italienskt vin. Och så en liten kaka till.

- Hur mycket pengar ska man då vinna för att få bli medlem?

Vin. En liten kaka. Det är inte mycket jag begär.

- Jag har inte tänkt något på detaljer. Förslaget är ju som sagt var bara ett förslag.

Vin. En liten kaka. På ett fat. En kväll i juli.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela