annasahiti.blogg.se

Duktig flicka

Publicerad 2017-07-28 08:00:00 i Allmänt,

Idag har jag hunnit med mycket. Klockan är bara tio och jag har redan ätit frukost. Gröt och en kopp kaffe.

Kanske ska jag skaffa en barnflicka. Min dotter kommer snart hem från sin sommarvistelse hos farmor. Hur ska jag då hinna med allt innan klockan blir tio?

 

 
 

Jag sitter i fåtöljen. Det är allt som jag mäktar med nu sen jag blev sjuk i lunginflammation. Jag har suttit här sen midsommar. Personer i min närhet har åkt hit och dit. Ytligt bekanta har delat med sig av bilder från här och där. Jag tänker på några släktingar till mig. Pensionärer. I Sverige. 2017. De ordnar för sig. De gör så gott de kan. De hyr ett hus på landet. Mannen i hushållet arbetar extra. Han sänker ner kistor i gravar. Han går på minst tre begravningar i veckan. Sorg har blivit hans vardag. Kvinnan är mest hemmavid. Löser korsord.

Mina släktingar har arbetat hela livet. Betalat skatt och gjort rätt för sig. Kvinnan arbetade periodvis deltid för att vara där för mig. När de gick i pension tvingades de att sälja sitt hus inne i stan. Idag hyr de ett hus på landet. Mannen arbetar extra. Kvinnan är mest hemmavid. Löser korsord.  

De ordnar för sig. De gör så gott de kan. Pensionärer. I Sverige. 2017.



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela